Op zoek naar de identiteit van Groningen

image

 

 

 

 

 

Op zoek naar de identiteit van Groningen

Eindhoven is Dutch Design & Philips/ASML, Arnhem is mooi wonen & mode, Den Haag regeringszetel & internationaal centrum, Leeuwarden Aegon, Enschede de TU, Rotterdam wereldhaven, Amsterdam hoofdstad, dance/sex, musea en financieel centrum, Almere nieuw & initiatiefrijk, Maastricht mondain en Utrecht het (OV-)knooppunt van Nederland. Maar wat is nou echt ‘eigen’ aan Groningen.
Groningen is een opleidingscentrum (City of talent) en hoofdstad van het Noorden. De RuG/UMCG is onderscheidend op nationaal niveau en op onderdelen op internationaal niveau. De Hanzehogeschool top in haar divisie. Zowel de RuG, UMCG als HH hebben deze positie weten te verwerven door goede bestuurders met visie aan zich te binden en omdat Groningen ‘Groningen’ is. Internationaal topniveau is het UMCG met haar programma rondom ‘gezond ouder worden’ (Healthy Ageing). In het ‘European Research Institute on the Biology of Ageing’ (Eriba) staat het onderzoek ‘Lifelines’ centraal. Hiervoor worden maar liefst 165.000 huishoudens gedurende 30 jaar gevolgd. Drie generaties worden eens in de 5 jaar bevraagd en getest op lifestyle, fysieke en persoonlijke kenmerken. Doel? Ziektes sneller vinden, nieuwe behandelingen en het voorkomen van chronische ziektes. Misschien het enige ‘Groningse’ dat op de lange duur internationaal het verschil kan maken.
Wat is nog meer ‘echt Gronings’?

Elke stad vindt zichzelf goed in ICT en media-marketing. Maar hier mag Groningen ietsjes meer claimen. KPN en hieraan gerelateerde bedrijven hebben een stevig aandeel (ca. 2500 banen), maar minstens zo interessant zijn de bedrijven in de Mediacentrale (Jet-Stream), pareltjes op het Zuiderpark (StormMc) en de ‘basics’ op Kranenburg.
Een niet samen te vatten onderdeel is ‘creatief en cultureel (eurosonic/noorderslag)’. De schaal van Groningen, de unieke binnenstad (gemaakt voor evenementen) en het aandeel jongeren levert een mix op waar ruimte is voor onverwachte, vernieuwende dingen.
Energie? Ik weet het niet, het lijkt of we het momentum verliezen. Het jaarfeest van de Gasunie was in Utrecht, Essent trekt zich terug in Zwolle & Den Bosch en nieuwe bedrijven en initiatieven zie ik weinig. Veel PR en weinig nieuwe banen. Architectuur? Nog steeds op hoog niveau, maar niet meer onderscheidend. Sterrenkunde? absoluut bijzonder, maar levert weinig banen op.
Fietsen is wel een markant onderdeel van de identiteit van Groningen. Sinds ik weet dat zelfs wereldsteden als Berlijn, Londen en Parijs verwijzen naar Groningen als voorbeeld hoe het moet, ben ik ervan overtuigd dat ons fietsbeleid ook letterlijk een prachtig exportmiddel kan worden.
Samengevat: de banenmachine van Groningen zal de komende 10 jaar bestaan uit Healthy Ageing, ICT, ‘de creatieve sector’ en de binnenstad in al haar verschijningen. Haar identiteit is studenten, fietsen en hoofdstad van het Noorden.

Het festival Let’s Gro gaat op 21 en 22 november 2013 op zoek naar nieuwe initiatieven die de Groningse banenmachine op gang kan houden en die inspiratie geven om de Groningse identiteit te vieren. Let’s Gro wordt een feestje, ook ’s avonds, want – vrij naar Remco Campert – ‘Groningen is mooi, maar je moet er wel wat bij drinken!’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s